خبرها و تازه‌های روزبهان

به یاد «محمدعلی کشاورز» و ماندگاری‌اش در تاریخ هنر ایران

(بریده‌ای از سریال «آتش بدون دود» به نویسندگی و کارگردانی «نادر ابراهیمی»)

به یاد «محمدعلی کشاورز» و ماندگاری‌اش در تاریخ هنر ایران
سریال «آتش بدون دود» با نویسندگی و کارگردانی «نادر ابراهیمی»، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های سریال‌سازی تاریخ تلویزیون ایران شناخته می‌شود. این سریال که در سال ۱۳۵۳ در ترکمن‌صحرا ساخته شد، بیش از ۱۰۰ بازیگر داشت و مرحوم «محمدعلی کشاورز» باوجود نقش کوتاهش(آق‌اویلر) به زعم خودش در گفت‌وگو با «شکور لطفی» یکی از بهترین بازی‌هایش را انجام داده‌است. «نادر ابراهیمی» در گفت‌وگو با مریم زندی(خواهر نادر ابراهیمی و یکی از بازیگران اصلی سریال)، می‌گوید که قرار بوده در ابتدا «پرویز کیمیاوی» این سریال را کارگردانی کند، ولی پس از اینکه فیلم «صدای صحرا» را کارگردانی می‌کند و همین‌طور مشغلهٔ «پرویز کیمیاوی» که در آن زمان در حال ساخت فیلم «مغول‌ها» بوده است، تهیه‌کننده‌ی سریال، کارگردانی را هم به عهدهٔ خودش می‌گذارد تا یکی از ماندگارترین و عظیم‌ترین پروژه‌های تاریخ سینما و تلویزیون ساخته شود که متأسفانه امروز نسخه‌ای از این سریال برای دسترسی عموم موجود نیست.
«نادر ابراهیمی» چند سال پس از ساخت این سریال، رمان «آتش بدون دود» را نوشت و تا به امروز این رمان عظیم نوزده‌بار در نشر روزبهان تجدید چاپ شده‌است.
با تشکر از «سامان بیات» که در انتشار این ویدیو از آرشیو شخصی‌اش و اطلاعات مربوط به سریال «آتش بدون دود» یاری‌رسان ما بود.
نام و یاد مرحوم «محمدعلی کشاورز» ماندگار و درخشان خواهد ماند.

منبع تصویر: dinu.ir

www.roozbahan.com

اشتراگ گذاری
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *