خبرها و تازه‌های روزبهان

نمایشنامهٔ «خانهٔ عروسک ۲» نوشتهٔ «لوکاس نِیث» منتشر شد

نمایشنامهٔ «خانهٔ عروسک ۲» با اینکه به ظاهر دنباله‌ای بر نمایشنامه بزرگ و شگرف «هنریک ایبسن» است، ولی با ظرافت کم‌نظیری تبدیل به اثر مستقلی شده‌است که فارغ از شاهکار «ایبسن» نیز خواندنی است. اگر نمایشنامهٔ «ایبسن» پرسش‌های بنیادینی را در خصوص اعتماد در ازدواج، خانواده و رابطه، چیستی و چه‌گونگی یک ازدواج ایده‌آل، ایستادن برابرِ سنت‌های دست‌وپاگیر و فشارهای عظیمِ زیستن در جهانی مملو از قواعد به ظاهر غیرقابل تغییر را پیش روی مخاطبش می‌گذارد، نمایشنامهٔ «لوکاس نیث» پا را فراتر گذاشته و با احضار شخصیت‌های اصلی به جهان امروز ما، پای شوخ‌طبعی و طنز را با زبانی مدرن به اثرش باز می‌کند و همراه با پرسش‌های اساسی «ایبسن»، دغدغه‌های تازه‌تری نیز به متن کارش می‌افزاید. «خانهٔ عروسک ۲» به وضعیت زنان در جهان امروز، فشارهای اجتماعی، مسئلهٔ رابطه و ازدواج، جنسیت و برابری جنسی، حقوق بشر و … در زمانه‌ٔ ما پرداخته و پرسش‌های تازه‌تری را مطرح می‌کند.

«لوکاس نِیث»، نمایشنامه‌نویس امریکایی، در سال ۱۹۷۹ در اورلندوی فلوریدا متولد شد. او در سال ۱۹۹۷، به نیویورک نقل مکان کرد تا در رشته‌های مرتبط با پزشکی تحصیل کند؛ اما تصمیمش را تغییر داد و در دانشگاه نیویورک در رشتۀ ادبیات نمایشی تا مقطع کارشناسی‌ارشد به تحصیل ادامه داد.
نِیث تاکنون برندۀ جایزه‌های معتبری در حوزۀ تئاتر شده‌است؛ از جمله: جایزۀ وایتینگ، جایزۀ تئاتر آف‌برادوی، جایزۀ گوگنهایم، جایزۀ حلقۀ منتقدان خارج از نیویورک، دو جایزۀ اساینبرگ از انجمن منتقدان تئاتر امریکا و جایزه‌های معتبر دیگر. او اکنون در دانشگاه نیویورک تدریس می‌کند. از دیگر نمایشنامه‌های نِیث می‌توان به «مسیحیان»، «چشم اسحاق»، «مالیات مرگ»، «اسپیدوی قرمز»، «دانا اچ» و «مکانی باریک» اشاره کرد.

ویراستار:
«کارگاه ویرایش سایه‌نویسا: ملیکا قاسمی»

http://www.roozbahan.com

اشتراگ گذاری
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *