خبرها و تازه‌های روزبهان

عشق و امید در آثار «نادر ابراهیمی»، درمان اندوهِ دوران کرونا

منیره زینلی، خبرنگار حوزهٔ کتاب، از تأثیر ویروس کرونا بر کتاب‌خوانی و بازار کتاب می‌گوید.

منیره زینلی، خبرنگار حوزهٔ کتاب، در خبرگزاری ایرنا، دربارهٔ مشاهده‌هایش پیرامون تأثیر ویروس کرونا بر نوع خرید کتاب می‌گوید: «اغلب فرآیندهای مربوط به تبادل کتاب -ازجمله خرید و سفارش آن- در این دوره آنلاین بوده‌است؛ حتی بسیاری از نویسندگان نیز آثار خود را به‌صورت اینترنتی برای چاپ به ناشر سپرده‌اند. کتابفروشی‌هایی هم که اغلب فروش‌شان به‌صورت حضوری بوده‌است، سفارش‌های تلفنی بسیاری در این دوران داشته‌اند.»
این خبرنگار با اشاره به مشکل‌های بسیاری که ویروس کرونا برای ناشران و کتاب‌خوانان به همراه داشته‌است، تأثیر این ویروس را بر بازار کتاب مثبت ارزیابی می‌کند و ادامه می‌دهد: «آمار و ارقام نشان می‌دهد کتاب‌خوانی در بعضی کشورها رشد بسیاری داشته‌است؛ مانند هند. در کشور ما تبلیغ و تشویق زیادی در راستای افزایش کتاب‌خوانی وجود ندارد. اما از آنجایی که در این دوران، اوقات‌فراغت افراد بیشتر است، مردم به خواندن کتاب‌ تمایل بیشتری نشان داده‌اند. البته اوضاع بحرانی معیشت، افزایش کتاب‌خوانی را ناممکن کرده‌است. اما اگر همهٔ عوامل را در کنار هم در نظر بگیریم، برآیندْ مثبت و به نفع کتاب‌خوانی است. با وجود آن، این افزایش آن‌قدر چشمگیر نبوده‌است که بر سرانهٔ مطالعهٔ کشور و اقتصاد نشر اثر چشمگیری بگذارد. اپلیکیشن‌ها نیز در این پیشرفت نقش مهمی داشته‌اند؛ اپلیکیشین‌هایی مانند «طاقچه» و «فیدیبو» و ناشران همکارشان که کتاب‌ها را با قیمت مناسب و به‌صورت پی‌دی‌اف ارائه می‌کنند.»
زینلی، دربارهٔ تغییرهای کتاب‌خوانی در دوران کرونا می‌گوید: «با تعطیلی مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها افراد بیشتر از کتاب‌های درسی و تخصصی، به کتاب‌های عمومی روی آورده‌اند. مخاطبان، کمتر حوصلهٔ کتاب‌های سنگین را دارند و کتاب‌های جذاب را ترجیح می‌دهند. لازم به ذکر است خرید کتاب‌های حجیم و چندجلدی در دوران قرنطینه برای مخاطبان دیگر آن‌قدر ترسناک نیست. بیشتر مخاطبان در این دوران ترجیح می‌دهند کتاب‌هایی را مطالعه کنند که خوشایند و آرام‌بخش باشد؛ مثل کتاب‌های «نادر ابراهیمی» که ذهن و روان را نوازش می‌کند.»
منیره زینلی، با اشاره به اینکه سه سال در جریان جزئیات برگزاری نمایشگاه کتاب است و اخبار آن را پوشش می‌دهد، دربارهٔ تعطیلی نمایشگاه کتاب امسال و تأثیر آن بر بازار کتاب معتقد است: «متأسفانه بسیاری از ناشران، پیش از دوران کرونا کتاب‌های بسیاری را برای نمایشگاه کتاب چاپ کرده‌بودند و حالا با تعداد زیادی از کتاب‌های انبارشده مواجه‌اند، بنابراین احتمالاً تا مدت‌ها کتاب جدیدی در بازار کتاب نخواهیم‌دید. با وجود این، تعطیلی نمایشگاه کتاب تأثیر خوبی نیز داشته‌است، پیش از این، ناشران در نمایشگاه کتاب بودجه‌ای را سرمایه‌گذاری می‌کردند که امسال آن را به برگزاری تخفیف‌های فصلی و دوره‌ای برای خرید بیشتر مخاطبان اختصاص داده‌اند.»

roozbahan.com

اشتراگ گذاری
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *