خبرها و تازه‌های روزبهان

یادداشت سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین دربارهٔ کتاب «کاتالپسی»

«کاتالپسی»، نمایشنامه‌ای که به مشکلات روانی انسان‌ها می‌پردازد.
نمایشنامۀ کاتالپسی، نوشتۀ علی امیرریاحی به‌تازگی در انتشارات روزبهان منتشر شده‌است.

این نمایشنامه، داستان زن و مردی است که در زیست روزمره‌شان با مشکلاتی مواجه‌اند؛  مرد به نوعی بی‌جنبشی دچار است و زن علاوه بر رنج‌کشیدن از بی‌تحرکی و خمودگی مرد، از بی‌اعتمادی او نسبت به خودش هم خسته شده‌است.

کاتالپسی نوعی اختلال روانی-حرکتی است که در گروه اختلال‌های «کاتاتونیک» قرار می‌گیرد. در این بیماری، فعالیت بدنی انسان کاهش می‌یابد، بدن با نوعی احساسِ خشکی و سفتی در ماهیچه‌ها روبه‌روست و بیمار به‌تدریج حساسیت خود را نسبت به درد از دست می‌دهد.

این نمایشنامه با طراحی و کارگردانی وحید نفر در پاییز سال 1398 در سالن شمارۀ یک عمارت نوفل‌لوشاتو با بازی سهیل ساعی، پانته‌آ مرزبانیان، امیر عدل‌پرور، هدیه حاجی طاهری، مهدی ذاکرحسینی، مانی ترلان، سهیل ملکی، محمد غضنفری، احمد لشینی و مانلی ‌نفر به روی صحنه رفت.

در صفحۀ شصت‌ونهم کتاب می‌خوانیم:

بهرام: مگه حرف دیروز و امروزه عزیز من؟! یک عمر باهاش رفاقت کردم.

شهرزاد: زیر یک سقف زندگی‌کردن فرق داره.

شیبا: به نظر من، هیچ‌چیزش اونی نیست که باید باشه. یک ملانُقطی که هیچ‌وقت نمی‌فهمی چی داره از مغزش می‌گذره.

شهرزاد: الآن فکر می‌کنم دیگه چیزی از مغزش نمی‌گذره؛ همه‌چیز فقط ته‌نشین می‌شه یا ثابت می‌مونه. انگار همۀ حس‌هاش رو از دست داده. می‌دونی، اصلاً یک زن قورمه‌سبزی‌پز به درد اون می‌خوره که صبح تا شب پای گاز، پیاز سرخ کنه و غذا بار بذاره. وقتی آقا از در می‌آد، دولاراست شه و چایی بده دستش. من یکی نیستم؛ من زندگی خودم رو می‌خوام. حوصله این گیردادن‌های شبانه‌روزی رو ندارم.

از دیگر آثار علی امیرریاحی می‌توان به نگارش مجموعه‌داستان اسپارانی و ترجمۀ  کتاب‌های ساندویچ ژامبون، هزارپیشه و پینوکیو اشاره کرد.

انتشارات روزبهان، نمایشنامۀ  کاتالپسی را در  1000 نسخه و با قیمت بیست‌هزار تومان منتشر کرده‌است.

roozbahan.com

اشتراگ گذاری
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *